søndag 17. juli 2011

Hilde-trening og stevne

Tre fine dager hadde vi 7, 8 og 9 juli. 7 og 8 var det Hilde-trening og 9 hadde vi dressurstevne her hos oss i lysefjorden.

Treningen gikk ok, vi prøvde mange ulike saler, men alt i alt er det min som passer best, kanskje ikke så rart siden den i utgangspunktet er tilpasset hesten, men den er jo ikke helt hundre.

Vi gjorde uansett det beste ut av treningen, trente endel av veiene/øvelsene som er i LB:0 som jeg skulle starte søndagen.
Mellomtravet såg vi endel på- og jeg som egentlig aldri har prøvd å ri mellomtrav på hesten min engang, jeg fikk en heftig opplevelse da jeg kjente at han faktsisk var på god vei til å gjøre mellomtrav :)
Måtte være veldig nøye med å få frem begge sjenkler og holde hendene lavt og helt rolig- nesten som innspenningstøyler virker. Dersom jeg ikke gjorde det mistet han balansen og falt over i galopp.
Ellers gjorde vi et forsøk på rygging, men her ga vi oss ganske fort, han ble for mye bremset av salen og klarte ikke komme ordentlig opp med ryggen, så vi såg ingen grunn til å trene dette, og bestemte at det var bare å gjøre det beste ut av det på stevnet. Tross alt vet jeg jo at han gjør klokkerene rygginger fra bakken, så de sitter nok når jeg får lære meg å ri det i en sal som ikke gjør det vanskelig.
Ellers såg vi på galopp-voltene og diagonalen pluss overgangen til trav. Fin i venstre galopp, fin takt, fin oppe til hånden. Mye mye vanskeligere i høyre galopp, der han tok enhver mulighet til å løpe avgårde. Det var også i hovedsak vi trente diagonalen i høyregalopp, utrolig vanskelig å samle opp mot slutten for å få en overgang og ikke en "jeg-bare-raser-ned-i-trav-og-faller-veldig-på-forpart". Der trente vi på at jeg skulle prøve å ri i en nesten-travers og så gjøre overgangen. Veldig vanskelig, men funket veldig bra, da han var oppe og fremme de gangene jeg klarte å ri bakparten over inn i overgangen.



Søndagen var stevne-dag!
Tross takting i skrittprogrammet (pga min nervøsitet), galopp-bytte på diagonalen (pga min nervøsitet) og en feil galopp og en rygging som kunne vært mye bedre, så er jeg veldig fornøyd! Vi gjennomførte til 60% på vårt første distriktstevne, og det skal man være fornøyd med selv om det er hjemme.
Travprogrammet var fint og venstregaloppen var fin, holdtene gikk over all forventning, så endel positivt var det også. Mye kan også bli veldig mye bedre bare jeg klarer å puste og slappe av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar